Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna www.jawa250.fora.pl
Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

GAD 250

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Nadwozie,układ jezdny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
black-dimon
Moderator
Moderator



Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 1637
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wieluń/Łódzkie

PostWysłany: Nie 20:07, 06 Mar 2016    Temat postu: GAD 250

Kiedyś w rozmowie dowiedziałem się o istnieniu polskiego motocykla wyscigowego.
Pewnie dziwice się skąd to ten temat skoro jest to forum czysto jawowe, otóż bazą jest jawa perak typ 18


W Warsztatach Doświadczalnych PZM mieszczących się przy ul. Kickiego w Warszawie opracowano i wykonano specjalny motocykl sportowy. Prace nad tymże pojazdem rozpoczęto w październiku 1952 roku, a pierwsza jazda próbna odbyła się prawdopodobnie 10 marca 1953.
Do budowy tego motocykla wykorzystano podwozie czechosłowackiej Jawy 350 (typ 18 ) a silnik był konstrukcją inżyniera Stefana Gajęckiego. Ciekawostką jest, że silnik pierwotnie był projektowany do napędu łodzi motorowych ale został dostosowany przez samego Gajęckiego, który równocześnie był Kierownikiem Technicznym w WD-PZM.
Układ korbowo-tłokowy Gada połączono z kadłubem silnika Jawy. Był chłodzony cieczą, co zmusiło konstruktorów do zmiany budowy ramy w celu zabudowania chłodnicy. Zamiast pojedynczej belki o przekroju prostokątnym zastosowano dwie szerokie rozstawione belki o przekroju okrągłym. Między tymi belkami, pod zbiornikiem paliwa zabudowano chłodnicę. Moc silnika wynosiła prawdopodobnie 11,7 kW (16 KM). Silnik był zespolony z wielotarczowym sprzęgłem mokrym i czterobiegową skrzynką przekładniową. Napęd na tylne koło był przenoszony łańcuchem.
Koło przednie zawieszono na widelcu teleskopowym, a tylne na teleskopowych suwakach ze sprężynami śrubowymi. Motocykl był wyposażony w koła szprychowe o średnicy 19". Na przednim kole zamocowano oponę o szerokości 3,00" a na tylnym 3,50". Obydwa koła zaopatrzono w hamulce bębnowe. Bębny hamulcowe o średnicy wewnętrznej 150 mm tłoczono z blachy stalowej. Szerokość okładzin wynosiła 25 mm.
Pojedyncze siodełko zamocowano wahliwie i zaopatrzono w sprężynę o regulowanym naciągu.
Zbiornik mieścił 13 dm3 paliwa, a masa motocykla to około 120 kg.
Gad 250 był wykorzystany do pierwszej po wojnie próby bicia rekordu Polski, która odbyła się jesienią 1953 roku pod Warszawą. Wtedy to Krzysztof Brun ustanowił ówczesny Rekord Polski w klasie 250 cm3 wynikiem 124,5 km/h

(przepisane z Książki)

Udało mi się znaleźć takie dwa zdjęcia.

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Moto po pobiciu rekordu w wyniku dziwnych zdarzeń losu trafiło do szopy i prawie umarło, obecnie znajduje się w rękach prywatnego kolekcjonera, który na 100% odbuduje wyścigówkę.

Na tym kończy się moja wiedza. Może ktoś się natknął na inne zdjęcia lub posiada jakąkolwiek wiedzę nt połączenia silnika ze skrzynią, cokolwiek.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez black-dimon dnia Nie 20:09, 06 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Nadwozie,układ jezdny Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin