|
www.jawa250.fora.pl Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
black-dimon
Moderator
Dołączył: 02 Sty 2009
Posty: 1637
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wieluń/Łódzkie
|
Wysłany: Nie 20:07, 06 Mar 2016 Temat postu: GAD 250 |
|
|
Kiedyś w rozmowie dowiedziałem się o istnieniu polskiego motocykla wyscigowego.
Pewnie dziwice się skąd to ten temat skoro jest to forum czysto jawowe, otóż bazą jest jawa perak typ 18
W Warsztatach Doświadczalnych PZM mieszczących się przy ul. Kickiego w Warszawie opracowano i wykonano specjalny motocykl sportowy. Prace nad tymże pojazdem rozpoczęto w październiku 1952 roku, a pierwsza jazda próbna odbyła się prawdopodobnie 10 marca 1953.
Do budowy tego motocykla wykorzystano podwozie czechosłowackiej Jawy 350 (typ 18 ) a silnik był konstrukcją inżyniera Stefana Gajęckiego. Ciekawostką jest, że silnik pierwotnie był projektowany do napędu łodzi motorowych ale został dostosowany przez samego Gajęckiego, który równocześnie był Kierownikiem Technicznym w WD-PZM.
Układ korbowo-tłokowy Gada połączono z kadłubem silnika Jawy. Był chłodzony cieczą, co zmusiło konstruktorów do zmiany budowy ramy w celu zabudowania chłodnicy. Zamiast pojedynczej belki o przekroju prostokątnym zastosowano dwie szerokie rozstawione belki o przekroju okrągłym. Między tymi belkami, pod zbiornikiem paliwa zabudowano chłodnicę. Moc silnika wynosiła prawdopodobnie 11,7 kW (16 KM). Silnik był zespolony z wielotarczowym sprzęgłem mokrym i czterobiegową skrzynką przekładniową. Napęd na tylne koło był przenoszony łańcuchem.
Koło przednie zawieszono na widelcu teleskopowym, a tylne na teleskopowych suwakach ze sprężynami śrubowymi. Motocykl był wyposażony w koła szprychowe o średnicy 19". Na przednim kole zamocowano oponę o szerokości 3,00" a na tylnym 3,50". Obydwa koła zaopatrzono w hamulce bębnowe. Bębny hamulcowe o średnicy wewnętrznej 150 mm tłoczono z blachy stalowej. Szerokość okładzin wynosiła 25 mm.
Pojedyncze siodełko zamocowano wahliwie i zaopatrzono w sprężynę o regulowanym naciągu.
Zbiornik mieścił 13 dm3 paliwa, a masa motocykla to około 120 kg.
Gad 250 był wykorzystany do pierwszej po wojnie próby bicia rekordu Polski, która odbyła się jesienią 1953 roku pod Warszawą. Wtedy to Krzysztof Brun ustanowił ówczesny Rekord Polski w klasie 250 cm3 wynikiem 124,5 km/h
(przepisane z Książki)
Udało mi się znaleźć takie dwa zdjęcia.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Moto po pobiciu rekordu w wyniku dziwnych zdarzeń losu trafiło do szopy i prawie umarło, obecnie znajduje się w rękach prywatnego kolekcjonera, który na 100% odbuduje wyścigówkę.
Na tym kończy się moja wiedza. Może ktoś się natknął na inne zdjęcia lub posiada jakąkolwiek wiedzę nt połączenia silnika ze skrzynią, cokolwiek.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez black-dimon dnia Nie 20:09, 06 Mar 2016, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|