Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna www.jawa250.fora.pl
Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Jawa 250 bez akumulatora
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Problemy z instalacją elektryczną
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jawa_250
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/3
Skąd: Ciechanów

PostWysłany: Nie 21:49, 28 Cze 2009    Temat postu: Jawa 250 bez akumulatora

Witam.
Jest taka możliwość zrobienia jawy aby nie potrzebowała wogóle akumulatora??
Jeżeli tak bym zrobił to iskra nie będzie słabsza i nie starci na mocy??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cochise
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Wto 16:34, 30 Cze 2009    Temat postu:

Jawa ma zapłon bateryjny. Można na allegro kupić alternator do niej (ok. 600 PLN), odpala wtedy bez baterii.

Zadaj sobie teraz pytanie. Czy nie łatwiej jest ogarnąć oryginalną instalację i sprawić żeby wróciło ładowanie (bo pewnie go nie masz zadając takie pytanie)?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jawa_250
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/3
Skąd: Ciechanów

PostWysłany: Śro 20:48, 01 Lip 2009    Temat postu:

MOzesz podac link do tego alternatora??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
cochise
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 478
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Śro 21:37, 01 Lip 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Szukajka nie boli...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jawa2-5-0
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 6:22, 24 Paź 2009    Temat postu: instalacja

witam kolego moze naprawde warto zrobic instalke od podstaw ,jak robilem junaka wszyscy mi mowili nie bedzie chiodzic,psuje sie .tymczasem jezdzi 2 gi sezon i nic.pozdr

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aker6
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 370
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zdrójno, gm. Osieczna

PostWysłany: Nie 18:33, 25 Paź 2009    Temat postu:

w jawoskich prądnicach była możliwość odpalenia bez lub z rozładowanym akumulatorem na pych. nie wszystkie ale niektóre posiadały dodatkową cewkę, z tego co pamietam temat już był poruszany

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gustaw
Wyjadacz
Wyjadacz



Dołączył: 17 Gru 2008
Posty: 901
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrowiec Św

PostWysłany: Nie 19:09, 25 Paź 2009    Temat postu:

Aker coraz bardziej myślę ze to nie było tak..... Moja jawa jak odpali to można odpiąć akumulator ale bez akumulatora już nie zapali tak tez z rozładowanym

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysieklola
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 19 Gru 2008
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Olsztyn

PostWysłany: Pon 16:47, 26 Paź 2009    Temat postu:

Ja mam tak samo na odpalonej Jawie mogę odpiąć akumulator Jawa chodzi (nierówno ale chodzi) a z rozładowanym akumulatorem totalnie na pycha i tak odpali.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysieklola dnia Pon 16:49, 26 Paź 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ropa-25
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 14 Sie 2009
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Skwierzyna

PostWysłany: Pon 17:07, 26 Paź 2009    Temat postu:

Witam hmm by nie zasmiecac forum mam małe pytanie odnośnie maksymalnego napiecia jakie osiaga pradnica w Jawie 250... to znaczy napiecie zanim przejdzie przez regulator??? Mam sprytnego kolege elektronika i jest w stanie zrobic mi nowy regulator elektroniczny (moj jest w rozsypce) nie mam tego jak sprawdzic bo silnik rozłożony do remontu... Może mógłby ktos poświeci chwilke i zmierzyc napiecie na wolnych obrotach i na odreconym gazie... Ale przed regulatorem!!! Bede wdzieczny za pomoc...Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aker6
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 370
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zdrójno, gm. Osieczna

PostWysłany: Sob 19:49, 31 Paź 2009    Temat postu:

na dole schematu obok regulatora takie okrągłe coś
[link widoczny dla zalogowanych]
ostatnia pozycja kluczyka
[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat z instrukcji:
"zapłon włączony bezpośrednio z prądnicy. Używamy jedynie w wypadku defektu akumulatora.(światła nie świecą, a rozruch jest trudniejszy. Radzimy zapalać z rozbiegu, przy włączonym drugim biegu).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
waldek
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lubienia/Opolskie

PostWysłany: Nie 22:32, 03 Sty 2010    Temat postu:

Nie ma czegoś takiego jak napięcie przed regulatorem i po regulatorze. Całość - regulator i prądnica pracuje na siebie.Problem widzę jest w tym że większość osób nie wie jak to wogóle działa a sprawa nie jest wcale tak skomplikowana. Stojan (6 cewek) przez który płynie prąd działa jak magnes wytwarzając pole elektromagnetyczne (podobnie jak magnesy "prądnic" we wsk-ach,komarkach itp, natomiast wirnik który w tym polu się obraca generuje napięcie,które jest zbierane (prostowane) przez komutator i szczotki. Regulator natomiast steruje prądem stojana ( czyli siłą magnesowania) tak aby na wyjściu z wirnika było odpowiednie, w miare stałe napięcie niezależne od predkości obrotowej prądnicy. Regulator elektroniczny reguluje prad magnesowania w sposób płynny - stąd napięcie prądnicy bardziej stabilne. Regulatory w jawach mają 3 wartości pradów magnesowania - 0,maksimum i wartość pośrednia ograniczona przez rezystor ( ta nawinięta niby ceweczka to faktycznie rezystor z drutu oporowego). Cała sztuka w regulacji tego polega na tym aby styk przełaczał się pod wływem napięcia - napięcie małe - styk przełacza do pozycji maksymalnego prądu magnesowania, napięcie właściwe - przełacza na prąd pośredni przez rezystor, napięcie za duze wyłacza prąd magnesowania. I tak w kółko może przełaczać podczas pracy. Dlatego w takich regulatorach styki po jakimś czasię się wypalają. Oprócz tego regulator ma jeszcze jeden duży styk który załącza pradnicę do naszej instalacji po przekroczeniu odpowiedniego progu napięcia. Mianowicie chodzi o to by podczas postoju gdy silnik nie pracuje, pradnica była odłączona od akumulatora i nie pobierała z niego pradu, natomiast gdy zaczyna "ładować" styk załacza prądnice do obwodu. Prądnica w Jawach jest pradnicą samowzbudną co oznacza że żeby się wzbudzić i pracować nie potrzebuje akumulatora. Niestety obroty wzbudzenia jej są dużo Wink wyższe niż te z kikstartera stąd niemożliwe jest aby zapaliła od kopa. Na pych powinna zapalić jednak bez problemu. Może ona pracować również całkowice bez regulatora jednak napięcie bedzie zależne od obrotów silnika. Wystarczy wtedy połaczyć równolegle wirnik ze stojanem (styk 51 z 61 ) i po zapaleniu motocykla na tych stykach powinno pojawić się napięcie nieregulowane.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ropa-25
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 14 Sie 2009
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Skwierzyna

PostWysłany: Pon 14:06, 04 Sty 2010    Temat postu:

Waldek ja to świetnie rozumiem o czym mówisz i dzięki za odp bo już myślałem ze nikt nic nie napisze;p Ale nie do końca chyba zrozumiałeś moje zapytanie... Aby mój kolega mógł zrobić ten regulator elektroniczny coś w stylu tych spotykanych na alledrogo potrzebuje informacji jakie maksymalne napięcie osiąga ta prądnica... bo po regulatorze to logiczne ze trzyma się w granicach 6V tak jaka jest instalacja. Nie ma możliwości podpiąć gdzieś woltomierz zanim prąd przepłynie przez regulator?? Sam wspominasz ze gdyby zmostkować dwa styki napięcie będzie zmienne zależne od obrotów( czyli podobnie jak w zapłonie iskrownikowym) i właśnie o to mi chodzi jakie jest w taki wypadku na wolnych obr. napięcie i jakie na odkręconej manetce gazu... Ja nie mam możliwości tego spr bo silnik leży w częściach na stole i stąd moja prośba... Miałbyś możliwość dokonać takiego pomiaru???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
addriano1
Pan Henio



Dołączył: 26 Gru 2009
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sompolno

PostWysłany: Pon 23:13, 04 Sty 2010    Temat postu:

waldek napisał:
... natomiast wirnik który w tym polu się obraca generuje napięcie,które jest zbierane (prostowane) przez komutator i szczotki. Regulator natomiast steruje prądem stojana ( czyli siłą magnesowania) tak aby na wyjściu z wirnika było odpowiednie, w miare stałe napięcie niezależne od predkości obrotowej prądnicy. ...

Czyli należało by odpiąć regulator załączyć stojan i zmierzyć napięcie na szczotkach prądnicy. Najlepiej prześledzić cały zakres obrotów a otrzymamy cały szereg napięć.
Pozdrawiam
Addriano1
ps. bardzo chętnie stałbym się szczęśliwym posiadaczem takiego schematu z resztą już sobie poradzę.
ps2. Chwila szukania i oto co wyskoczyło na elektordzie:
elementy:
T1,T2 - dobrane z dużym zapasem mocy w celu bezpieczniejszych prób z doborem elementów
D1 do D3 - zwykłe diody prostownicze.
C1,C2 - 1000uF/16V
R1 do R5- zmniejszają w istotny sposób wpływ prądów pasożytniczych Icb0.
R1- 500 R2 do R5- 1k
R6- 180 0,5W
R7 - 50 0,25W
R8- 75 1W R9- 82
[link widoczny dla zalogowanych]
Ponoć działający i sprawdzony
Pozdrawiam jeszcze raz Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez addriano1 dnia Pon 23:35, 04 Sty 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
waldek
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lubienia/Opolskie

PostWysłany: Nie 20:38, 01 Sie 2010    Temat postu:

Czy ktoś zbudował ten regulator i przetestował?
Moim zdaniem może on i działa ale nie w naszych Jawach. Na schemacie uzwojenie stojana jest podzielone w pół ( 3 wyprowadzenia) a w naszych jawach wszystkie cewki stojana są połaczone szeregowo i wyprowadzone tylko poczatek i koniec (2 wyprowadzenia). Także bez ingerencji w stojan raczej nie będzie działać. Być może Junak czy jakiś inny dawny sprzęt miał tak rozwiązane.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tołdi
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 80
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrowiec Św.

PostWysłany: Pią 20:35, 09 Wrz 2011    Temat postu:

Gdzieś przeczytałem, że najlepiej do Jawy wsadzić akumulator żelowy. Oryginał ma 6V i 14 Ah. Czy nadawałby się 6V 12Ah?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Problemy z instalacją elektryczną Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin