Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna www.jawa250.fora.pl
Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

luz osiowy wałka skrzyni biegów
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Silnikowe kwestie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekwojcicki
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 02 Maj 2012
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: piastów

PostWysłany: Śro 21:05, 05 Gru 2012    Temat postu:

Ja składałem na uszczelkę papierzaną bez uszczelki nie domykało się. Stare łożyska oszlifowane wewnątrz i na zewnątrz założone na nowy wał i widać czy się składa i czy potrzeba uszczelki czy tylko silikon do uszczelnienia. A podkładki można toczyć ja robię z cienkiej blachy miedzianej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KUTER
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 15 Paź 2012
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Legionowo

PostWysłany: Śro 21:10, 05 Gru 2012    Temat postu:

z miedzi to akurat głupio bo się bardzo szybko wytrze. Miedź jest miękka. Gniazda na wałek pośredni są CHYBA z brązu utwardzonego. Brąz ma dobre właściwości ślizgowe więc się nadaje. Ale miedź się wytrze momentalnie. Podkładkę z miedzi byłbyś w stanie sobie doszlifować papierem ściernym.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekwojcicki
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 02 Maj 2012
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: piastów

PostWysłany: Śro 21:13, 05 Gru 2012    Temat postu:

Mam też blaszkę z brązu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KUTER
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 15 Paź 2012
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Legionowo

PostWysłany: Śro 21:14, 05 Gru 2012    Temat postu:

sądzę że będzie lepsza Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KUTER
Czeladnik
Czeladnik



Dołączył: 15 Paź 2012
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Legionowo

PostWysłany: Pon 23:51, 10 Gru 2012    Temat postu:

podkładki dopiłowałem sam bo wytoczyć takiej cienkiem to umiem (tokarze też nie), a do szlifierki magnesowej nie miałem dostępu. Więc sobie przykleiłem podkładki poksipolem na płaską, twardą powierzchnię i płaskim pilnikiem zeszlifowałem tyle ile potrzeba. Potem nożem oderwałem delikatnie i pomiary kontrolne. Jeszcze raz klej i pilnik. I tak do skutku. Roboty dużo, ale efekt uzyskany. Piszę to, aby ktoś kto będzie szukał miał podane różne rozwiązania tego problemu.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekwojcicki
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 02 Maj 2012
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: piastów

PostWysłany: Wto 20:25, 11 Gru 2012    Temat postu:

Jak to miło poczytać jak Jawawiara radzi sobie chałupniczo serce rośnie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
waqu
Młodszy majster
Młodszy majster



Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: mielec

PostWysłany: Śro 0:49, 27 Lis 2013    Temat postu:

KUTER napisał:
"6. Przed złożeniem silnika włączyć luz pomiędzy biegiem pierwszym a drugim. Założyć uszczelkę między kartery. Podgrzać prawy karter do temperatury 70oC - 80oC. Nałożyć podgrzany karter, dokręcić śruby silnika. Założyć pierścienie uszczelniające oraz pozostałe podzespoły silnika." To cytat. Oto link [link widoczny dla zalogowanych]


chciałem wejsc w link bo pamietam że były tam przydatne schematy ale cos nie działa, ma ktoś schemat skrzyni i ogólnie schematy do poskładania połówek?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
krzysiekwojcicki
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 02 Maj 2012
Posty: 300
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: piastów

PostWysłany: Śro 7:37, 27 Lis 2013    Temat postu: luz wałka

Są opisy i dane w książce w galerii ale mam przedruk w garażu znajdę to podrzucę . A może ktoś wie i się podzieli wiedzą????? Embarassed

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KML
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 09 Sie 2016
Posty: 330
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 14:34, 24 Paź 2016    Temat postu:

Czy wałek pośredni to ten osadzony w tulejach co napędza mechanizm prędkościomierza?

Na głównym wałku to chyba nie ma możliwości aby był luz bo z jednej i drugiej strony jest łożysko i tam wszystko na ciasno siedzi, chyba że ktoś ma luz na łożysku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dawid2b
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 13 Mar 2014
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Racławice Śląskie

PostWysłany: Pon 15:40, 24 Paź 2016    Temat postu:

Tak, wałek pośredni to ten z tulejami z brązu. Może być luz na wałku głównym, przecież masz pierścienie segera w gniazdach łożysk, więc łożyska siedzą w sztywno określonym miejscu. Wystarczy natomiast, że lekko wyrobi się wałek główny lub zdawczy i już masz luz. Jest coś takiego jak dystansowanie skrzyni biegów, mierzy się właśnie luz na wałku pośrednim i głównym i daje podkładki o odpowiedniej grubości, nie można natomiast przesadzić, luz o odpowiedniej wartości jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania skrzyni biegów. Jest to opisane w książce Cichowskiego- polecam tą lekturę. Smile
PS. To samo tyczy się wału, dystansowanie wału to też ważna sprawa. W mojej CZ miałem taką sytuację, że wał podczas składania silnika nawet oparł się o karter. Dopiero podłożenie podkładek dystansowych rozwiązało ten problem. Był luz pomiędzy przeciwwagami wału a łożyskami, który trzeba było zlikwidować tak, aby wał był symetrycznie między obiema połówkami silnika. Razz Taka sytuacja, teraz przy remontach silników zwracam na to uwagę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez dawid2b dnia Pon 15:46, 24 Paź 2016, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KML
Kierownik warsztatu
Kierownik warsztatu



Dołączył: 09 Sie 2016
Posty: 330
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 19:30, 24 Paź 2016    Temat postu:

No jeżeli gniazda powyrabiane lub wytarty wałek to rozumiem , u mnie jest tak że przy wałku głównym musiałem się natrudzić aby osadzić łożyska na samym wałku jak i karterach.
Po złożeniu luzu żadnego nie ma , na pośrednim natomiast jest dość spory bo ok 1,5 mm więc będę musiał dać podkładkę .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mradamf1985
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 07 Mar 2015
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Wto 19:33, 25 Paź 2016    Temat postu:

Dawid że skrzynię się dystansuje to wiadomo aczkolwiek co do wału to ciężka sprawa bo: po pierwsze na zimnych podzespołach nie powinien się wał przesuwać, po drugie ostrożnie z podkładkami w tym miejscu bo jak się uszkodzą to masakry narobią, a nie dasz za dużych bo łożyska się smarują. Rozmawiałem na temat dystansowania wału z gościem który mi regenerował wał i twierdził, że po nagrzaniu silnika wał jest pływający i sam się ustawia na środku względem korbowodu i tłoka, a jakikolwiek dystansowanie wału jest dużym błędem. Nigdy się nie spotkałem z fabrycznym zdystansowanym wałem. Nie jestem specjalistą od silników choć kilka z powodzeniem złożyłem, ale nigdy nie miałem problemu z tym że wał gdzieś za głęboko wpadł może miałeś coś z wałem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dawid2b
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 13 Mar 2014
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Racławice Śląskie

PostWysłany: Wto 22:23, 25 Paź 2016    Temat postu:

W silnikach wfm, shl m11 itp itd już w fabryce dystansowano skrzynie i wały. Zobacz katalog części do jakiegoś polskiego sprzętu i sam zobaczysz, że są różne wymiaru podkładek dystansowych. Silniki Jawy były lepiej wykonane dlatego nie było konieczne dystansowanie w fabryce, nie mniej jednak podczas eksploatacji materiał die zużywa, nie ma siły. W moim przypadku winowajcą było minimalnie wyrobione gniazdo pod seger w lewym karterze co skutkowało tym, że po podgrzaniu karterów i wrzuceniu wału w lewa polówkę przeciwwaga oparła się o skrzynie korbową. Podkładka jaką musiałem zastosować to 0,5mm, żeby wał był idealnie na środku. Co do smarowania. To oczywiście podkladki dajesz albo pomiędzy wał a łożysko, albo pomiędzy łożysko, a seger. Średnica taka żeby mieszanka lub olej ze skrzyni biegów mogł bez problemu smarować łożysko. Nigdy nie spotkałem sie z tym żeby podkladka dystansowa sie posypała. Nie twierdzę, że każdy silnik czy skrzynia wymaga dystansowania, chodzi o to, że podczas remontu warto na to zwrócić uwagę, żeby później uniknąć problemów. Wałek główny i zdawczy na zimnym silniku też mogą siedzieć ciasno w lozyskach i luzu teoretycznie nie ma, po rozgrzaniu wałek może "pływać". Inna sprawa, że skrzynia przy luzie nawet 2mm może pracować bez problemu, ale ostatnio robiłem silnik do CZ350 i luz na wałku głównym wynosił 4mm. Smile moje zdanie jest takie, że nie ma co sie spinać co do 0,1mm, ale tak jak mówię, warto sprawdzić zarówno wał jak i skrzynie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mradamf1985
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 07 Mar 2015
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 7:07, 26 Paź 2016    Temat postu:

Robiłem silnik od WFM ale za nim do mnie dotarł był pewnie kilka razy rozbierany. Na pewno miałeś też rozbite gniazda pod łożyska jaki masz na to patent jeśli nie chcesz wymieniać karterów?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
dawid2b
Kierownik zmiany
Kierownik zmiany



Dołączył: 13 Mar 2014
Posty: 291
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Racławice Śląskie

PostWysłany: Śro 11:25, 26 Paź 2016    Temat postu:

U siebie rozbitych nie miałem, zawsze mocno podgrzewam kartery żeby wał dosłownie sam wpadł, rowek segera był jakiś szeroki w stosunku do niego. Możliwe, ze ktos go wymieniał. To zależy jak mocno są wyrobione i od czego te kartery są. Ja zawsze robię tak: Jeżeli łożyska na zimnym silniku wchodzą palcami, to albo zmieniam kartery, albo wstawiam metalową tuleję. Jeżeli łożysko wchodzi z oporem, chociaż małym to wklejam na klej do łożysk.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.jawa250.fora.pl Strona Główna -> Silnikowe kwestie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin