|
www.jawa250.fora.pl Forum poświęcone motocyklom Jawa / CZ
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
atari001
Czeladnik
Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 12:42, 26 Sie 2021 Temat postu: Perak skrzynia problem |
|
|
Witam. Mam taki problem w Peraku 250 po wrzuceniu dwujki zaczyna trzeszczeć skrzynia i tak jak by przeskakiwały tryby, wszystkie biegu wchodzą dobrze i normalnie się na nich rozpędzam tylko ta dwujka. Wymieniłem kły sprawdzilem koła wszystko ok,złożyłem pochodziło 3 kilometry i znowu to samo co to może być?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez atari001 dnia Czw 12:44, 26 Sie 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
Wyjadacz
Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1596
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 17:02, 26 Sie 2021 Temat postu: |
|
|
ten sam temat co na jawacz.pl byl poruszany czy cos nowego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
atari001
Czeladnik
Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 13:15, 27 Sie 2021 Temat postu: |
|
|
seba napisał: | ten sam temat co na jawacz.pl byl poruszany czy cos nowego? |
Tak, rozebrałem skrzynie wymieniłem kły,zmieniłem wałek główny na inny.problem znikł na chwilę teraz to samo się dzieje. Założyłem temat na tym forum bo tu więcej ludzi z 250-tkami.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
Wyjadacz
Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1596
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 12:02, 30 Sie 2021 Temat postu: |
|
|
a masz teraz zdystansowaną skrzynię?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
atari001
Czeladnik
Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 10:08, 31 Sie 2021 Temat postu: |
|
|
seba napisał: | a masz teraz zdystansowaną skrzynię? |
Już chyba wiem w czym problem, wałek główny luźno wchodzi w łożysko i chyba się przesunął i dlatego tryb nie zazębiały z nim. Wymienię jeszcze tuleje i chyba ten wałek,o ile gdzieś kupię a jak nie to spróbuję na klej do lozysk. Tajwan się nada czy nie ma sensu go kupować?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
Wyjadacz
Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1596
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 11:59, 31 Sie 2021 Temat postu: |
|
|
Wałek główny po założeniu kosza sprzęgłowego powinien mieć delikatny luz osiowy. Jeżeli jest to luz rzędu >0.5mm to znaczy że masz zużyty kosz sprzęgłowy i tulejkę w tym koszu. Po przekręceniu kosza wałek nie ma prawa się ruszać w łożysku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
353-tuner
Wyjadacz
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wilkszyn/wrocław
|
Wysłany: Nie 11:54, 12 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Mnie uczono że składa się kartery ze skrzynia (bez wału i silikonu) skręca się to i najpierw sprawdza czy wałek swobodnie się obraca, później przykładasz aluminiowy lub drewniany element do walka głównego od strony sprzęgła i z UMIARKOWANĄ siłą uderzasz tak rzeby wałek schował się do środka na tyle ile ma luzu, następnie mierzysz sowmiarka elektroniczną ile ten wałek wystaje z karteru (prostopadle i rzetelnie - najlepiej conajmniej ze dwa razy żeby wykluczyć blad) później od strony walka zdawczego przykładamy jakiś element alu lub drewna (ale o takiej średnicy żeby pacnąć tylko wałek główny a nie w wałek zdawczy - ja to robię punktakiem, ale to niepoprawna opcja) następnie znów precyzyjnie mierzymy ile wystaje wałek od strony sprzęgła, liczymy różnice np jeśli było 63,8mm a za drugim razem 64,9 to luz osiowy wynosi 1,1mm - za dużo, trzeba zniwelować podkładkami dystansowymi (specjalnymi a nie takimi do śrub!) różne silniki mają różne zalecane luzy zalyzmu że ma być 0,3mm - musimy więc dołożyć 0,8mm między wałek główny a lozysko kulkowe, złożyć to jeszcze raz i kontrolnie sprawdzić czy jest taki luz jaki mial być, następnie trzeba sprawdzic czy wszystkie biegi przeskakują (jedną ręką pokręcą się za wałek, a druga operuje dźwignią zmiany biegów - przy normalnej jeździe wykonując ruch zmiany biegu stopą, wał obraca się wielokrotnie - to samo można "odwzorowac" - najlepiej umieścić silnik w stojaku lub imadle, jedną ręką unieść dźwignie do góry a drugą wykonać max 4 obroty wałkiem (można założyć kosz sprzęgłowy na wałek to będzie łatwiej kręcić) jak bieg wskoczy puszczamy dźwignie, naciskamy ja na dół i pokręcamy 3-4 razy wałkiem - powinna wskoczyć dwójka i tak dalej aż do czwórki, a później w dół do jedynki - jeśli wszystko hula, dopiero składamy silnik z wałem i silikonem (jeśli skladamy bez uszczelki to dystansujemy bez uszczelki, a jeśli z uszczelka to analogicznie dystansuje u z uszczelka) - jeśli zdystansujesz skrzynie poprawnie to niema opcji żeby wałek się przesuwał - jeśli się przesowa to znaczy że skrzynia nie jest zdystansowana.
Ale warto też zweryfikować at itd
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
atari001
Czeladnik
Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 14:54, 15 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
353-tuner napisał: | Mnie uczono że składa się kartery ze skrzynia (bez wału i silikonu) skręca się to i najpierw sprawdza czy wałek swobodnie się obraca, później przykładasz aluminiowy lub drewniany element do walka głównego od strony sprzęgła i z UMIARKOWANĄ siłą uderzasz tak rzeby wałek schował się do środka na tyle ile ma luzu, następnie mierzysz sowmiarka elektroniczną ile ten wałek wystaje z karteru (prostopadle i rzetelnie - najlepiej conajmniej ze dwa razy żeby wykluczyć blad) później od strony walka zdawczego przykładamy jakiś element alu lub drewna (ale o takiej średnicy żeby pacnąć tylko wałek główny a nie w wałek zdawczy - ja to robię punktakiem, ale to niepoprawna opcja) następnie znów precyzyjnie mierzymy ile wystaje wałek od strony sprzęgła, liczymy różnice np jeśli było 63,8mm a za drugim razem 64,9 to luz osiowy wynosi 1,1mm - za dużo, trzeba zniwelować podkładkami dystansowymi (specjalnymi a nie takimi do śrub!) różne silniki mają różne zalecane luzy zalyzmu że ma być 0,3mm - musimy więc dołożyć 0,8mm między wałek główny a lozysko kulkowe, złożyć to jeszcze raz i kontrolnie sprawdzić czy jest taki luz jaki mial być, następnie trzeba sprawdzic czy wszystkie biegi przeskakują (jedną ręką pokręcą się za wałek, a druga operuje dźwignią zmiany biegów - przy normalnej jeździe wykonując ruch zmiany biegu stopą, wał obraca się wielokrotnie - to samo można "odwzorowac" - najlepiej umieścić silnik w stojaku lub imadle, jedną ręką unieść dźwignie do góry a drugą wykonać max 4 obroty wałkiem (można założyć kosz sprzęgłowy na wałek to będzie łatwiej kręcić) jak bieg wskoczy puszczamy dźwignie, naciskamy ja na dół i pokręcamy 3-4 razy wałkiem - powinna wskoczyć dwójka i tak dalej aż do czwórki, a później w dół do jedynki - jeśli wszystko hula, dopiero składamy silnik z wałem i silikonem (jeśli skladamy bez uszczelki to dystansujemy bez uszczelki, a jeśli z uszczelka to analogicznie dystansuje u z uszczelka) - jeśli zdystansujesz skrzynie poprawnie to niema opcji żeby wałek się przesuwał - jeśli się przesowa to znaczy że skrzynia nie jest zdystansowana.
Ale warto też zweryfikować at itd |
Nie wiem może jestem za głupi na to ale ,jakim cudem wałek główny może mieć luz skoro wchodzi w łożysko ciasno na stałe, a łożysko w gniazdo więc skąd tam luz? Wałek pośredni owszem,ponieważ siedzi w tylejkach z brązu i według serwisowki ma być n nim od 0,2 do 0.3mmi a na wałku głównym ma nie być luzu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
353-tuner
Wyjadacz
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wilkszyn/wrocław
|
Wysłany: Czw 8:33, 16 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
atari001 napisał: |
Nie wiem może jestem za głupi na to ale ,jakim cudem wałek główny może mieć luz skoro wchodzi w łożysko ciasno na stałe, a łożysko w gniazdo więc skąd tam luz? . |
Nie zamierzam wdawać się w klutnie lub jalowe dyskusje. W dobrej wierze chciałem pomóc. Naprawdę nigdy nie słyszałeś określenia "dystansowanie skrzyni biegów"? Nowe silniki są wykonywane przez bardzo precyzyjne obrabiarki cnc, natomiast trzeba byś świadomym że w np w 1955r w kraju demokracji ludowej nie było współczesnych obrabiarek cnc. Byli świetni fachowcy, lepiej znające się na robocie niż niejeden dzisiejszy, ale jednak obrabiając kartery i walki skrzyni biegów, możliwe były potencjalne małe odchylki - które później kompensowane były specjalnymi podkładkami. Nie natrafiłeś nigdy na takie podkładki przy demontażu silnika? Występowały one także pod koszem sprzęgłowym ( pod tulejka) żeby koła łańcuchowe na wale i na sprzęgle były w jednej płaszczyźnie - w innym wypadku, jeśli jakiś ignorant to pomija, a zbieg okolicznosci spowoduje niewspolbierzne ustawienie kół lancuchowych (jest tak częściej niż rzadziej) powoduje to WIELOKRORNIE szybsze zużywanie się łańcucha i kół lancuchowych, nawet wały korbowe były dystansowanie tak aby wypadały po środku skrzyni korbowe (często się to pomija, ale widziałem wielokrotnie po demontażu ślady e wal ocierał o karter)
Tak czy tak w starych serwisowkach są podawane luzy jakie trzeba zachować przy dystansowaniu. Łożyska kulkowe TO NIE łożyska oporowe - nie mogą być naprężone. Nie może pomiędzy nimi być wstawiony wałek na "ścisk" lub jak to niektórzy nazywają "na zero" - pozatym od temperatury metale się rozszerzają i kurczą - zwróć uwagę że tłok w cylindrze tez jest z odpowiednim luzem, łożyska też muszą być z luzem "c3"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
Wyjadacz
Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1596
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 10:30, 22 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.
Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
353-tuner
Wyjadacz
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wilkszyn/wrocław
|
Wysłany: Czw 21:47, 23 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
seba napisał: | Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.
Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików. |
Kurcze zaskoczyłeś mnie. Ja usługowo składam silniki i sam mam 13 zabytkowych motocykli (w tym 4 jawy) i zawsze tak składam jak podawały stare książki - najpierw pomiar na sucho bez podkładek, później odpowiednie podkładki między wałek główny a łożysko i pomiar kontrolny - zawsze w jawach , mz, wsk, shl, wfm, Rometach, ruskach, Niemcach - nawet w starej kawie 2t - zawsze to dzialalo (oczywiście jeśli at, wodziki i wszystkie inne elementy przeszły pozytywnie weryfikację) mam nawet wsk M150 (tak orginalna "150") ze zmodernizowana skrzynia od MZ Ts - i też biegi hulaja.
A z daleka jesteś kolego? Może mógł bym Ci pomóc i poskładać skrzynie? Ja mieszkam pod wroclawiem
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez 353-tuner dnia Czw 21:48, 23 Wrz 2021, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
seba
Wyjadacz
Dołączył: 23 Wrz 2012
Posty: 1596
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 14 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pon 17:22, 27 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
353-tuner napisał: | seba napisał: | Jeszcze raz Ci napiszę rozbierz tą skrzynie i złóż bez dystansowania.
Dystansowanie nie polega na kasowaniu luzów na wałkach tylko na odpowiednim ich ustawieniu względem wodzików. |
Kurcze zaskoczyłeś mnie. Ja usługowo składam silniki i sam mam 13 zabytkowych motocykli (w tym 4 jawy) i zawsze tak składam jak podawały stare książki - najpierw pomiar na sucho bez podkładek, później odpowiednie podkładki między wałek główny a łożysko i pomiar kontrolny - zawsze w jawach , mz, wsk, shl, wfm, Rometach, ruskach, Niemcach - nawet w starej kawie 2t - zawsze to dzialalo (oczywiście jeśli at, wodziki i wszystkie inne elementy przeszły pozytywnie weryfikację) mam nawet wsk M150 (tak orginalna "150") ze zmodernizowana skrzynia od MZ Ts - i też biegi hulaja.
A z daleka jesteś kolego? Może mógł bym Ci pomóc i poskładać skrzynie? Ja mieszkam pod wroclawiem |
I co ja mam CI odpisać? Masz dużo motocykli? fajnie, ja nie. Robisz silniki uslugowo? jeszcze fajniej, ja nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
353-tuner
Wyjadacz
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: wilkszyn/wrocław
|
Wysłany: Czw 20:10, 30 Wrz 2021 Temat postu: |
|
|
[quote="seba"][quote="353-tuner"] seba napisał: |
I co ja mam CI odpisać? Masz dużo motocykli? fajnie, ja nie. Robisz silniki uslugowo? jeszcze fajniej, ja nie. |
Przepraszam jeśli cie uraziłem, nie miałem takiego celu, chodziło mi tylko o to że moi zdaniem jeśli tak pisano w starych książkach i jeśli sprawdzało mi się to w praktyce, to nie jest to coś złego.
Wracając do tematu - skrzynia źle działa jeśli jakieś elementy mechanicznie są zużyte/uszkodzone lub źle zmontowane - trzeba rozebrać skrzynie, zweryfikować wszystko i poprawnie złożyć - niema co się sprzeczać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
atari001
Czeladnik
Dołączył: 28 Kwi 2019
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 17:04, 07 Paź 2021 Temat postu: |
|
|
Silnik złożony narazie chodzi jak należy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|